Objectius de la Fundació

Logo Eugenia Balcells Foundation gray

La FUNDACIÓ EUGÈNIA BALCELLS té dues línies principals d’actuació:

– Preservar el llegat de l’Eugènia Balcells: ajudar a l’artista amb la cura adequada de la seva obra, co-organitzar exposicions per fer-la accessible al públic,  promoure projectes de recerca relacionats amb el seu compromís artístic i difondre internacionalment la seva contribució en l’àmbit de la connexió entre els mons de l’art i la ciència.

–  Convertir-se en una institució artística oberta per organitzar presentacions d’art, tallers interdisciplinaris i trobades entre artistes, científics i pensadors per tal d’enriquir la creativitat i el compromís. En definitiva, proporcionar nexe d’unió, un pont entre disciplines altrament separades.

LA FUNDACIÓ EUGÈNIA BALCELLS fomentarà una visió del món que estima la nostra diversitat, les nostres diferències i la nostra riquesa multicultural desenvolupant noves visions i nous mitjans d’expressió més adequats per al nostre món i els reptes contemporanis en constant evolució. Donat el caràcter reflexiu i la claredat expressiva de l’obra de Eugènia Balcells, la Fundació, entesa com a lloc de creació es proposa esdevinir un referent educatiu per a totes aquelles persones I institucions que busquen en les arts una via d’accès al coneixement.

 

“Eugènia Balcells afronta tres grans dificultats: filmar una exposició, FREQÜÈNCIES, la seva transmissió educativa i els seus testimonis, aconseguint compondre una sola pel.lícula alhora convincent i molt contundent.”
Jordi Balló
Professor de Comunicació Audiovisual, UPF

Els primers 8 min d’una pel.lícula de 47 min.
 

L’ARRÒS ES PLANTA AMB ARRÒS és una pel·lícula d’Eugènia Balcells en la qual es documenta l’insòlit procés d’interacció entre el seu projecte expositiu FREQÜÈNCIES i el públic que el va visitar.

FREQÜÈNCIES, una exposició composta inicialment per les instal·lacions FREQÜÈNCIES, RODA DE COLOR i LABERINT i un espai de documentació adjunt, proposa un viatge cap a l’origen mateix de la llum i el color en el qual conflueixen la sensibilitat artística, la curiositat científica i l’habilitat tecnològica.

L’espai de documentació, presidit pels espectres de llum de cadascun dels elements de la taula periòdica, va afavorir que es desenvolupessin amb gran naturalitat tant els debats acadèmics com la participació activa de molts visitants, que no es coneixien en iniciar la visita però que acabaven intercanviant amb interès manifest les seves impressions i coneixements. Va ser així com es va iniciar, de forma inesperada, la gran ona expansiva de l’exposició a Barcelona (Arts Santa Mònica, setembre-novembre 2009).

L’ARRÒS ES PLANTA AMB ARRÒS és el resultat d’haver seguit els indicis que ens arribaven d’escoles, instituts i facultats sobre els treballs realitzats a partir de la seva visita a FREQÜÈNCIES. Ens va sorprendre comprovar que els projectes de creació ara recopilats en el documental van suposar períodes llargs d’execució i que la majoria van ser realitzats quan l’exposició havia ja tancat les seves portes.

Va ser en el Museu d’Art Contemporani Gas Natural-Fenosa, en el qual es va iniciar la itinerància de FREQÜÈNCIES (A Coruña desembre 2009 – juny 2010), on es va presentar per primera vegada aquest film que tant diu sobre la repercussió que poden arribar a tenir les propostes artístiques en l’àmbit educatiu.

Eulàlia Bosch
Comissària de l’exposició.