Català   English   Español       

EUGÈNIA BALCELLS

Eugènia Balcells neix a Barcelona on es diploma en Arquitectura Tècnica. Filla i néta d’arquitectes i inventors, el contacte quotidià amb tot tipus d’enginys relacionats amb la visió i les matemàtiques la inicia en l’aprenentatge del fràgil equilibri entre l’intangible i el material, entre l’il·lusori i l’exacte.  Es trasllada a Nova York el 1968 i completa la seva formació a la Universitat d’Iowa, on obté el 1971 el Màster en Art.  Fins l’any 1979 viu entre Barcelona i Nova York, any en què fixa la seva residència als Estats Units. A partir del 1988 torna a residir alternativament a ambdues ciutats.

Comença la seva activitat artística a mitjans dels anys setanta en el context de l’art conceptual, i esdevé una de les pioneres del cinema experimental i de l’art audiovisual del seu país. Les primeres instal·lacions, pel·lícules i vídeos que realitza s’identifiquen amb els corrents crítico-sociològics, en tractar temes relacionats amb la societat de consum contemporània i amb els efectes dels mitjans de comunicació sobre la cultura de masses.

A partir de finals dels 70, Eugènia Balcells utilitza el cercle en algunes de les seves obres més significatives, d’una banda com a descripció física del moviment de càmera situada al centre de l’espai, i d’altra com a concepció formal utilitzada en el sistema compositiu de la instal·lació. Aquesta estratègia és emprada en la pel·lícula FUGA (1979), en el vídeo INDIAN CIRCLE (guanyador del Grand Prix de la 1ère Manifestation Internationale de Vidéo a Montbeliard, 1982) o a la instal·lació de vídeo FROM THE CENTER (premiada en el Visual Studies Workshop, Rochester, Nova York 1983).

Entre 1981 i 1982, a partir d’una sèrie de contactes amb diferents músics americans, entre els quals destaca Peter Van Riper, i continuant l’exploració de la relació entre imatges i sons ja proposada a la pel·lícula 133 (1979), realitza un conjunt de treballs denominats SOUND WORKS.

A través de la seva exploració dels límits de la percepció visual en les dues instal·lacions de vídeo COLOR FIELDS, presentada en el I Festival Nacional de Vídeo al Círculo de Bellas Artes de Madrid (1984), i TV WEAVE, presentada al Institute for Art and Urban resources, P.S.1, Nova  York (1985), aconsegueix una nova comprensió de la imatge electrònica. Amb aquesta obra va participar (2006-2007) a l’exposició Primera Generación – Arte e imagen en movimiento organitzada pel Museo Centro de Arte Reina Sofia. Aquesta exposició va estructurar-se a partir de les diferents idees i obres dels primers artistes que, a nivell mundial, van utilitzar el vídeo en les seves obres.

La confrontació de l’ésser humà amb la seva pròpia existència i les harmonies i dissonàncies en les relacions interpersonals són temes centrals d’obres com DESCANSAN COMO EN LA CASA MATERNA I i II, EN TRÀNSIT i SINCRONÍAS, presentades al Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía de Madrid l’any 1995. 

La interacció de les funcions complementàries dels dos hemisferis del cervell humà són objecte de reflexió a la instal·lació TRASPASSAR LÍMITS (part de l’exposició VEURE LA LLUM al Museu d’Art Contemporani de Barcelona l’any 1996), que amb sis pantalles translúcides, traspassades per dues projeccions oposades, suggereix una metàfora de la coexistència dels móns racional i intuïtiu.

Un gran nombre d’instal·lacions audiovisuals va configurant la seva obra. Algunes vegades es reflexiona explícitament sobre la llum, un dels interessos que ha vertebrat tota la seva investigació creativa i docent. El seu darrer treball per a un espai públic és un jardí lluminós: JARDÍ DE LLUM-Collserola (2003), instal·lació permanent situada a l’estació de metro Ciutat Meridiana a Barcelona.

L’interès d’Eugènia Balcells pels objectes quotidians, ja present en els seus primers treballs (SUPERMERCART, CLEAR BOOKS), és la base de l’exploració de l’hàbitat humà a través dels objectes de cada espai i la seva essència simbòlica i energètica. L’exposició EN EL COR DE LES COSES està composta de cinc instal·lacions audiovisuals que corresponen als espais essencials d’una casa- ESTAR, CUINA, MENJADOR, DORMITORI i BANY- i va ser presentada en el Tinglado 2 de Tarragona l’any 1998.

Una altra obra que utilitza objectes quotidians, RODA DO TEMPO, és una reflexió sobre el temps: el temps cíclic de la natura, el temps dialèctic de la història, temps subjectiu, temps imaginari, la no existència del temps, la coexistència de tots els temps. Aquesta instal·lació va ser encarregada pel Centre Cultural Banco do Brasil a Rio de Janeiro el 2001. 

Eugènia Balcells tracta en alguns dels seus treballs la imatge i el paper de la dona en la cultura i la necessitat d’honrar l’herència històrica (TRAVESSANT LLENGUATGES, ÀLBUM PORTÀTIL) i a UN ESPAI PROPI (2000) retrata a la dona en transformació constant, immersa a les ones del mar, com a metàfora de la vida. Aquesta obra, homenatge a Virgínia Woolf, va ser encarregada pel Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) i explora els límits entre el món interior i exterior. 

Com a benvinguda al nou mil·lenni l’artista va crear BRINDIS (Invitació a l’abundància) (1999-2000) presentada a la Galeria Alter Ego de Barcelona i a la Casa de las Américas de Madrid. Aquest treball invoca l’abundància, la plenitud, la felicitat i la festa. És la celebració de la vida que ens convida a omplir les copes i brindar amb els nostres millors desigs.

La seva instal·lació ANAR-HI ANANT (2000) – obra sintètica que a partir d’objectes quotidians i un so rítmic genera una nova experiència poètica sobre la percepció – va formar part recentment de l’exposició “El Discreto Encanto de la Tecnología – Artes en España” al museu MEIAC de Badajoz  i al  ZKM Center for Art and Media, a Karlsruhe, Alemania. Aquesta mateixa instal·lació es presentà el mes de juliol de 2009 a la Fontana D’Or a Girona.

La seva exposició FREQÜÈNCIES, que gira al voltant de l’energia de la llum com a element que permet i al mateix temps delimita la percepció. El caràcter poètic de l’obra rau en el fet que proposa un punt de trobada entre les ciències i les arts. Aquest projecte es va presentar el 2009 al centre Arts Santa Mònica de Barcelona i al MACUF de La Coruña, i consta de quatre instal.lacions: FREQÜÈNCIES, RODA DE COLOR, LABERINT i MARBRE, i culmina amb la realització del film L’ARRÒS ES PLANTA AMB ARRÒS, que recull les respostes creatives a l’exposició.

L’any 2012 es presenta AÑOS LUZ a la Tabacalera, Madrid. Aquesta exposició consta de les obres UNIVERS, FREQÜÈNCIES, el mural HOMENATGE ALS ELEMENTS, del film documental VISLUMBRAR EL UNIVERSO, la instal.lació sonora SONS DE L’ALUMINI i d’un espai de documentació i activitats.

Aquesta exposició va començar la seva itinerància internacional a Mèxic, en el Centro Nacional de las Artes de DF i després a Queretaro, al Juliol del 2017 va viatjar al Museo de Arte Contemporaneo de Panamà i al 2018 es va presentar al Museu de la Ciència, CosmoCaixa, de Barcelona.

En aquests darrers anys, a la intensa activitat creativa s’hi afegeixen el cursos impartits per ella a diversos centres i universitats. En els seus tallers treballa la llum com a essència creativa, i integra diferents formes de coneixement com la filosofia, la literatura, la poesia i la física.

El febrer de 2010 li ha estat concedida per part de S.M. el Rei, la Medalla al mèrit en les Belles Arts 2009, en la categoria d’or.

El 2010 el Consell Nacional de la Cultura i les Arts li concedí el Premi Nacional d’Arts Visuals de la Generalitat de Catalunya.

araahoranow.blogspot.com.es

http://www.universoeugeniabalcells.com